Seilkurs for begynnere
Harstad, 21.06.24 - 23.06.24
- Kurset er fullt
- Langhelg
- kr 7.890,00
Velkommen til vår mini-ekspedisjon og seilkurs i ett!
I løpet av tre kursdager utforsker vi den vakre skjærgården utenfor Harstad.
Seilkurset starter i Harstad havn kl. 10.00 på fredag og avsluttes samme sted ca. kl. 17.30 på søndag.
Les mer om dette seilkurset.
Venteliste
Æsj, dette seilkurset er visst fullt! Send oss din kontaktinformasjon under, så setter vi deg opp på venteliste for dette kurset. Vi kan også sette opp ekstra seilkurs utenom oppsatte datoer dersom vi har nok personer til å fylle et kurs.
-
Etter at vi har mottatt din påmelding til seilkurset, vil vi sende deg to ulike fakturaer: én for betaling av depositum og én for betaling av det resterende beløpet. Beløpet for depositumet tilsvarer 50% av den totale kursavgiften og forfaller 7 dager etter at du har mottatt fakturaen. Fakturaen for det resterende beløpet kan du betale senere når du selv ønsker det, men senest 60 dager før seilkurset starter.
-
Dag 1 – Fredag – Velkommen om bord!
Etappe: Harstad havn – Kjøtta
Vi møtes i Harstad havn kl. 10. Seilbåten vår ligger ved flytebryggen rett utenfor Thon Hotel i Sjøgata 11. Se etter båten med Seil Senja-flagget i masten.
Tiden frem til lunsj bruker vi på å gjøre oss kjent med seilbåten og utstyret. Vi tar også en prat om sikkerhet, og vi skal lære oss litt om seilteori og noen sjøveisregler. Etter lunsj, ca. kl. 13, er vi klare til å kaste loss.
Det første vi skal trene på etter vi har kommet oss ut fra havnen, er en “mann over bord”-situasjon. Neida, ingen trenger å bade her!
Resten av dagen skal vi øve oss på å seile på ulike vindvinkler (kryss, slør og lens) og å justere vinkelen på seilene riktig i forhold til vindens retning (trimme skjøter). Vi skal også øve på å svinge båten, slik at vinden kommer inn fra motsatt side (slag og jibb).
Hver enkelt deltaker vil få instrukser og tilbakemeldinger underveis, og vi bytter på plassene slik at alle skal få øve seg like mye på de ulike oppgavene om bord.
Litt utpå ettermiddagen, ca. kl. 17, seiler vi til øya Kjøtta. Der ankrer vi opp for kvelden og lager middag sammen i seilbåten.
Dag 2 – Lørdag – Ekspedisjonsdagen!
Etappe: Kjøtta – Meløyvær
Vi starter dagen kl. 9 med felles frokost. Deretter tar vi for oss dagens teori som vil handle om mer avanserte måter å justere seilene på (seiltrimming), og hvordan vi kan redusere størrelsen på seilene for kontrollert seiling i mye vind (reving). Etter dette trekker vi opp ankeret og heiser seilene for dagens praktiske øvelser på sjøen.
Litt senere på dagen setter vi kursen nordover mot Meløyvær. Lunsjen spiser vi underveis.
Meløyvær er et gammelt fiskevær som ligger på Gårdsøya, utenfor Bjarkøy i Harstad kommune. I dag er det kun 9 fastboende på Meløyvær. Etter at vi har laget og spist middag blir det tid for en oppdagelsestur på land, for de som ønsker det.
Dag 3 – Søndag – Finaleetappen!
Etappe: Meløyvær – Harstad havn
Vi starter dagen med felles frokost kl. 9. Etter frokost ser vi på teorien for manøvrering i havn, fortøyning og oppankring, og vi lærer om håndtering av seil og tau. Etter det heiser vi seilene og starter dagens praktiske øvelser.
Etter øvelser på sjøen setter vi kursen mot Harstad havn for kursets siste del, som er å legge båten til kai og fortøye. Alle vil få øve seg på å legge til kai og ta båten ut igjen minst to ganger.
Vi rydder ut av båten og avslutter seilkurset ca. 17. Kanskje noen allerede har begynt å planlegge sitt neste eventyr i seilbåt?
-
Seil Senja AS (org. 926 397 893), heretter kalt Seil Senja, er ansvarlig for bedriftens behandling av personopplysninger.
Hvilke personopplysninger som behandles i virksomheten
Seil Senja innhenter disse opplysningene om kunder:
- Navn
- Fødselsdato
- Postadresse
- E-post
- Telefonnummer
I tillegg innhentes kjøpshistorikk og annen relevant informasjon, som for eksempel datoer for påmelding til seilkurs og turer.
Hvorfor vi behandler disse personopplysningene
Vi innhenter disse opplysningene for praktisk å kunne håndtere påmelding, utstede betalingsdokumenter og planlegge seilkurs og turer. I tillegg er dette nødvendige opplysninger for å kunne sende informasjon elektronisk og/eller per post, der dette er påkrevet eller et ønske fra kunder.
Hvor personopplysningene oppbevares og hvem som har tilgang
Opplysningene lagres i en database hos vår hosting-leverandør Domeneshop. Databasen er tilknyttet vårt administrative system. Kun Seil Senja har tilgang til disse opplysningene.
Hvor lenge personopplysningene blir oppbevart og om de kan slettes
Opplysningene er tilgjengelig for Seil Senja inntil kunder ønsker disse slettet. Kunder har hele tiden mulighet til å be om å få se all informasjon som er lagret tilknyttet deres forhold hos Seil Senja. Som hovedregel kan data til enhver tid slettes. Unntaket er data som på grunn av Lov om årsregnskap (regnskapsloven) ikke kan slettes. Vi vil verken selge, overføre eller gi bort kunders data til tredjepart.
-
1. Generelt
Dette dokumentet beskriver de avtalevilkår og betingelser som gjelder for bestilling av og deltagelse på våre arrangementer. Ved å signere dokumentet bekrefter du at du har lest det og at du godtar innholdet. Ta deg derfor tid til å lese gjennom det.
Seil Senja forholder seg til alminnelige vilkår for pakkereiser som gjøres gjeldende for pakkereiser som faller inn under definisjonen i Lov om Pakkereiser (Pakkereiseloven) av 15.06.2018, §6.
Til havs, hvor våre planlagte arrangementer foregår, er man mer utsatt for skiftende naturgitte forhold enn ved aktiviteter på land. Dette har ført til at vi må ha egne bestemmelser om størrelse av depositum, betalingstidspunkter, gebyrer, frister for kansellering, endring i bestilling og avbestilling mot vederlag i forhold til normalreglene i alminnelige vilkår for pakkereiser. Punktene nedenfor, sammen med informasjonen i kursprogrammet, utgjør våre avtalevilkår.
Om Seil Senja gir opplysninger om endringer i programmet, betingelser etc. før bestilling av arrangementet, vil disse korrigerte opplysningene erstatte tilsvarende punkter i kursprogrammet. Avtalen mellom Seil Senja som arrangør og deg som deltager utgjøres således av disse betingelsene for arrangementet, evt. korrigert informasjon og ordrebekreftelse.
Vi vil for øvrig, med dette forbeholdet om visse endringer som utgangspunkt og del av avtalen, selvsagt respektere de rettigheter deltagerne har etter Pakkereiseloven dersom endringene er av en slik art at arrangementet likevel anses som mangelfullt.
2. Påmelding og betaling
Bestilling av våre arrangementer er bindende. Vi gjør i denne forbindelse oppmerksom på at angrefristlovens hevingsrett ikke gjelder for reservasjonstjenester. For avbestilling gjelder vilkår som beskrevet under punkt 6 i dette dokumentet. Bestilling av våre arrangementer må skje elektronisk, enten via vår nettside eller på e-post til post@seilsenja.no.
Forsinket betaling av depositum og/eller restbeløp anses som vesentlig mislighold og gir Seil Senja rett til å kansellere påmeldingen, men vårt krav om betaling av depositum for arrangementet frafaller ikke ved en slik kansellering og vil om nødvendig bli inndrevet i henhold til vilkårene som er beskrevet i dette dokumentet.
3. Depositum
Kort tid etter at du har gjennomført din bestilling, vil du motta en faktura for betaling av depositum. Beløpet for depositum tilsvarer 20% av den totale kostnaden for arrangementet som du har bestilt, og må betales innen 7 dager etter mottak av faktura. For arrangementer som koster under 10.000 NOK, regnes halvparten av den totale kostnaden for arrangementet som depositum.
4. Restbeløp
Betalingsfristen for resterende beløp forfaller 60 dager før arrangementet starter. Ved bestillinger mindre enn 60 dager før arrangementet starter, må den totale kostnaden for arrangementet i sin helhet betales innen 7 dager etter mottak av faktura. Ved bestilling mindre enn 7 dager før arrangementet starter, må den totale kostnaden betales samme dag som fakturaen mottas.
5. Kommunikasjon
Informasjon fra Seil Senja foregår på e-post til din registrerte e-postadresse. Du har selv ansvaret for å kontrollere at bekreftelser og informasjon tilsendt til din e-post stemmer overens med din bestilling. Dersom du ikke mottar e-post fra oss umiddelbart etter bestilling, må du ta kontakt med oss på telefon +47 461 22 878.
Det er viktig at du som deltager leser e-post regelmessig, spesielt i tiden like før det nærmer seg oppmøtedato. Du er også ansvarlig for at e-post fra oss ikke stoppes av evt. spamfilter i din e-postleser og for å holde oss orientert om evt. adresseendring slik at informasjon fra oss kommer frem i tide. Du vil få beskjed dersom vi må ha lesebekreftelse på viktig informasjon sendt til deg på e-post.
6. Endringer i bestilling, avbestilling eller manglende oppmøte
6.1. Endring av type arrangement og/eller tidspunkt for deltagelse på arrangementet
Du kan helt frem til 60 dager før arrangementet starter, endre din bestilling til en annen type arrangement og/eller tidspunkt for deltagelse på arrangementet, mot et endringsgebyr på 20% av den totale kostnaden for arrangementet. Er det mer enn 120 dager til arrangementet starter, eller at din plass kan overtas av en person på venteliste, vil det kunne skje vederlagsfritt etter avtale med Seil Senja. Evt. endringer gjøres så tidlig som mulig ved å sende en e-post til post@seilsenja.no.
6.2. Avbestilling og refusjoner
Avbestilling av et arrangement skal skje skriftlig på e-post til post@seilsenja.no og er utført når du får skriftlig bekreftelse fra Seil Senja om at avbestillingen er mottatt. Avbestillingsdato regnes som den dato avbestillingen er kommet Seil Senja i hende. Dersom fristen for avbestilling faller på en helligdag, må en evt. avbestilling være innkommet på nærmeste virkedag før denne. Forsinket eller uteblitt betaling av depositum og/eller restbeløp regnes ikke som avbestilling.
Ved avbestilling av et arrangement i forbindelse med sykdom (se for øvrig punkt 7 om reiseforsikring) eller andre forutsette eller uforutsette hendelser gjelder følgende vilkår:
6.2.1. Avbestilling mer enn 60 dager før arrangementet starter
Avbestillingsgebyret for avbestilling av et arrangement mer enn 60 dager før arrangementet starter, tilsvarer beløpet for depositum (se punkt 3). Avbestilling gjøres så tidlig som mulig og må gjøres skriftlig enten ved å sende en e-post til post@seilsenja.no eller en tekstmelding til +47 461 22 878.
6.2.2. Avbestilling mindre enn 60 dager, men mer enn 30 dager før arrangementet starter
Avbestillingsgebyret tilsvarer 50% av totalbeløpet for arrangementet.
6.2.3. Avbestilling mindre enn 30 dager før arrangementet starter
Din bestilling anses som bindende og det gjøres ingen tilbakebetaling av innbetalt beløp.
6.3. Manglende oppmøte
Om du ikke møter opp til arrangementet som du har bestilt, gjelder de samme vilkårene som for avbestilling mindre enn 30 dager. Se punktet “Avbestilling mindre enn 30 dager før arrangementet starter”.
7. Reiseforsikring
Som deltager på våre arrangementer er du godt forsikret ved personskade eller død mens du er om bord, gjennom vår avtale med Pantaenius Yacht Insurance. Om du som deltager har behov for å benytte deg av denne forsikringen, vil det tilkomme et gebyr på 5.000 NOK, noe som tilsvarer beløpet for egenandelen i denne forsikringen.
Seil Senja anbefaler deg som deltager å tegne egen øvrig reiseforsikring som bl.a. kan dekke et evt. økonomisk tap i forbindelse med avbestilling ved egen sykdom. Du har selv ansvar for å kontakte ditt forsikringsselskap for evt. utbetaling av forsikringssum.
8. Avvik fra programmet
Aktiviteter til havs er mer utsatt for skiftende værforhold og andre uforutsette hendelser enn landbaserte aktiviteter. Dette krever fleksibilitet både fra deltagere og Seil Senja som arrangør. Våre arrangementer kan derfor enkelte ganger måtte avvike noe fra beskrivelser som er gitt på våre nettsider og i markedsmateriell, og medføre endringer på kort varsel. Der vi har mulighet til det, vil slike endringer bli meddelt skriftlig før oppmøte. Dersom et behov for endring i programmet inntrer underveis i arrangementet, vil vi i så stor grad som mulig sørge for at aktiviteten vil ligge så tett opp til den opprinnelige planen som mulig.
Våre arrangementer foregår ofte i værutsatte områder, og under det enkelte arrangementet kan det ikke utelukkes ulike hindringer, som f.eks tekniske problemer eller rett og slett uhell. En mulig konsekvens av dette kan være at man ikke rekker planlagt hjemreise. Vi vil i så tilfelle hjelpe deg med å endre hjemreisetidspunktet på flybilletten, men vi kan ikke garantere at nye billetter vil bli utstedt uten kostnader for deg som deltager.
Sikkerheten for våre kursdeltakere vil alltid være i fokus. Det kan oppstå uventede situasjoner grunnet værforhold, temperaturer, sykdom mm. Dersom slike forhold etter skipperens vurdering av sikkerhet for alle deltagerne gjør det nødvendig å foreta endringer i arrangementet etter at det er startet, plikter du som deltager å følge det endrede opplegget. Merkostnader som følge av nye billetter, transportkostnader, kost og losji mm. må du i så tilfelle dekke selv.
9. Avlysning av et arrangement
Ulike forhold (punkt 9.1 - 9.4) kan medføre at Seil Senja må avlyse et planlagt arrangement. Samtlige er forhold som innebærer at deltagere vil få en mulighet til å velge et nytt tidspunkt for arrangementet som er bestilt. Hvis det viser seg å ikke være mulig å finne en ny dato som passer, vil det bli gitt full refusjon av innbetalt beløp for det opprinnelige arrangementet.
Seil Senja er ikke ansvarlige for utgifter som deltagere evt. måtte ha i forbindelse med forberedelsene til et arrangement som blir avlyst, som for eksempel flybilletter, hotellrom, utstyr eller andre utgifter. Seil Senja forplikter seg til så tidlig som mulig å gi beskjed om avlysning som følge av et eller flere av følgende forhold:
9.1. Værforhold
Seiling avhenger selvsagt av litt vind, men det også viktig at det ikke blåser for mye. Når værmeldingen varsler uforholdsmessig krevende værforhold kan et arrangement bli avlyst.
9.2. For få påmeldte
Seil Senja forbeholder seg retten til å avlyse et arrangement dersom det er for få påmeldte deltakere og plikter å melde fra så tidlig som mulig om dette og innen 7 dager for arrangementer som varer mer enn 2 dager, og innen 48 timer for arrangementer inntil
2 dager.9.3. Skade på båt eller utstyr
Seil Senja kan avlyse et arrangement når det har oppstått skade på en seilbåt eller utstyr som kreves for å gjennomføre arrangementet på en hensiktsmessig, forsvarlig og sikker måte.
9.4. Sykdom
Dersom vår skipper ikke kan gjennomføre et arrangement på grunn av sykdom, og Seil Senja ikke lykkes med å finne en vikar, kan arrangementet bli avlyst.
10. Avlysning av et arrangement og/eller avvik fra programmet pga. særlige omstendigheter (force majeure)
Som arrangør gjør vi alt som står i vår makt for å løse evt. problemer som kan hindre oss i å gjennomføre våre arrangementer som planlagt. Der særlige omstendigheter utenfor vår kontroll (force majeure) gjør det umulig å gjennomføre arrangementet, medfører det normalt ingen reduksjon i arrangementets pris, ei heller ingen refusjon av innbetalt depositum eller restbeløp. Det vil heller ikke være mulig å velge et nytt tidspunkt for det opprinnelige arrangementet som er bestilt.
11. Reklamasjon
Om du mener at det foreligger feil eller mangler ved et arrangement, må du ta dette opp med skipper/instruktør umiddelbart når du oppdager det. Om du mener denne feilen eller mangelen ikke blir rettet opp, og du ønsker å reklamere på arrangementet når du kommer hjem, må dette skje senest to uker etter at arrangementet er avsluttet. En slik reklamasjon må skje skriftlig og sendes på e-post til post@seilsenja.no. Dersom det oppstår uenighet om forståelsen av vilkår og betingelser, kan saken bringes inn for et tvisteløsningsorgan. Ethvert søksmål skal reguleres etter norsk lov.
Seil Senja tar forbehold om skrivefeil på våre nettsider og i markedsføringsmateriell i beskrivelser av arrangementer, programmer og priser.
12. Helse og sikkerhet
Selv om seiling passer for de aller fleste, stilles det noen krav til helsemessig skikkethet fysisk og mentalt. Er du av ulike årsaker usikker på om seiling er noe for deg, er du pliktig til å informere Seil Senja i forkant av arrangementet. Dette vil gi skipperen en mulighet til å vurdere situasjonen i dialog med deg.
Du gjøres oppmerksom på at deltagelse på aktiviteter på havet innebærer at det kan oppstå ubehag, farer, ulykker eller i verste fall død. Dette faremomentet er langt mer fremtredende på havet enn ved landbaserte aktiviteter. Som deltager på våre arrangementer er du godt forsikret ved personskade eller død mens du er om bord. Om du som deltager har behov for å benytte deg av denne forsikringen, vil det tilkomme et gebyr på 5.000 NOK, noe som tilsvarer beløpet for egenandelen i denne forsikringen.
Dersom det oppstår ubehag som redsel, sjøsyke eller lignende, kan ansvaret ikke gjøres gjeldende overfor skipperen/instruktøren eller Seil Senja som arrangør.Noen personer blir lettere sjøsyke enn andre. Er du en av dem som vet at dette kan bli et problem, er det mulig å ta en reisesyketablett 1-2 timer før arrangementet starter. Du gjøres oppmerksom på at reisesyketabletter også kan føre til ubehag som tretthet, noe som er en vanlig bivirkning av slike medisiner. Det er derfor ikke sikkert at det å ta reisesyketabletter er den beste løsningen for deg. Det er du som deltager som har det fulle ansvaret for å gjøre en slik vurdering. Du kan be skipperen/instruktøren om en reisesyketablett ved oppmøte.
Som deltager er du pliktig til alltid å følge med på skipperens instruksjoner. Oppførsel om bord som viser at du ikke følger instrukser som blir gitt, eller at du gjennom din opptreden setter deg selv og/eller andre i fare, kan medføre at skipperen avlyser eller avbryter arrangementet. I slike tilfeller vil ikke betalingen bli refundert for noen av deltagerne. Dersom du grovt tilsidesetter ditt ansvar og dine plikter, kan du nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at du kan kreve tilbakebetaling fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan du pålegges å bære omkostningene ved hjemreisen selv.
Sikkerheten for deltagerne vil alltid være i fokus under våre arrangementer. Dersom det oppstår uventede situasjoner grunnet værforhold, sykdom, skader på båt eller deltagere e.l, og dette etter skipperens vurdering av sikkerhet gjør det nødvendig å foreta endringer underveis i arrangementet, plikter du å følge den endrede aktiviteten.
13. Kom forberedt
Du er selv ansvarlig for å ta med deg klær og mat (dersom dette ikke er inkludert) til arrangementet som du har bestilt. Pakkelisten finner du på våre nettsider (www.seilsenja.no/pakkeliste). Ta gjerne kontakt med Seil Senja dersom du mangler noe på listen, slik at vi kan undersøke om dette er noe vi kan låne deg.
14. Rusmidler
Det er et absolutt forbud mot å nyte eller være påvirket av alkohol eller andre rusmidler på våre arrangementer (på arrangementer med overnatting er det tillatt å ta med vin og øl til maten). Ved mistanke om at en eller flere av deltagerne er påvirket av alkohol eller andre rusmidler vil vedkommende bli nektet adgang til seilbåten. I slike tilfeller vil ikke betalingen bli refundert.
15. Bruk av fasiliteter om bord
Når båten er under seil er det kun tillatt å oppholde seg bak i båten (cockpit) eller i lugaren. Under enkle værforhold kan skipperen gi tillatelse til opphold på dekk foran på båten.
Dersom ikke annet er avtalt på forhånd er du selv ansvarlig for å ta med mat og drikke til deg selv til arrangementet som du skal delta på. For arrangementer som varer i 4 timer eller mindre vil det ofte være nok å spise innen én time før oppmøte.
16. Hærverk og uvøren oppførsel
Som deltager på våre arrangementer er du ikke økonomisk ansvarlig for evt. uhell og skader som måtte oppstå med båten underveis, slik som for eksempel en grunnstøting. Det er alltid skipperen sitt ansvar å påse at deltagere og båt ikke kommer i farlige situasjoner. Skulle du imidlertid skade båten eller andre om bord ved å overse skipperens instrukser, eller ved åpenbar uvøren oppførsel, vil du kunne bli erstatningsansvarlig for evt. økonomiske tap.
17. Alder
Den nedre aldersgrensen for deltagere på våre arrangementer er normalt 16 år, men yngre personer kan delta etter avtale med Seil Senja. Hver deltager under 18 år må ha med seg én voksen.
18. Bilder og videofilming
Det vil ofte bli tatt mange bilder og filmopptak under våre arrangementer. Disse bildene og filmene vil kunne bli delt mellom deltagere, og de ender gjerne opp på sosiale medier og på nettsider. Deltagere vil også kunne nevnes med fornavn på sosiale medier. Om du ønsker å reservere deg mot å være med på slike publiseringer, plikter du si fra skipperen/instruktøren ved oppmøte.